3 november 2016

Contractenrecht

Als ondernemer (en particulier) heeft u dagelijks te maken met het contractenrecht.
Zo sluit u als ondernemer iedere dag overeenkomsten als u actief bent in de dienstensector of een bepaald product (ver)koopt.
Er worden koopovereenkomsten, huurovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten,
algemene voorwaarden toepasselijk verklaard en overeengekomen en ook worden regelmatig aandeel-
houdersovereenkomsten gesloten.

Ook de ZZP-er en de opdrachtgever met wie de ZZP-er zaken doet, hebben belang bij waterdichte contracten zodat de onderlinge afspraken duidelijk zijn en bovendien met de belastingdienst geen discussie ontstaat over de vraag of er wellicht sprake is van schijnzelfstandigheid.

De bedrijfsjurist kan u ondersteunen bij het opstellen, beoordelen of eventueel aanvechten van onder andere de navolgende overeenkomsten:

– Arbeidsovereenkomsten:
Het arbeidsrecht is per 1 januari 2015 op een aantal belangrijke punten ingrijpend veranderd.
U heeft er als ondernemer en werknemer belang bij met de meest actuele arbeidsovereenkomsten te werken om uw
rechtspositie veilig te stellen mocht een geschil ontstaan in de arbeidsrelatie.
Wij kunnen die overeenkomsten voor u op maat maken of bestaande overeenkomsten voor u aan de meest actuele wetgeving aanpassen.

– Huurovereenkomsten:
Wat zijn de rechten van de huurder en wat zijn de verplichtingen van de verhuurder?
Mogen er ieder jaar huurverhogingen worden doorgevoerd en ik welke gevallen kan de huurovereenkomst beëindigd worden of kan indeplaatsstelling gevorderd worden?
Wij adviseren u graag over deze en andere vraagstukken binnen het huurrecht.

– Aandeelhoudersovereenkomsten, vennootschap onder firmaovereenkomsten en andersoortige
samenwerkingsovereenkomsten:
Ondernemers die via een besloten vennootschap of andere rechtspersoon of entiteit met elkaar ondernemen,
hebben er belang bij om de onderlinge afspraken met elkaar goed en ondubbelzinnig in een contract vast te leggen.
Wat te doen bijvoorbeeld als een van de partners de samenwerking wil beëindigen of wat te doen bij verkoop van de onderneming?
Kan of moet er een schadevergoeding door een der partijen worden betaald?
Hoe moet de waarde van de aandelen of onderneming worden berekend?
Wij ondersteunen u bij het opstellen of beoordelen van dergelijke overeenkomsten.

– Contracten met betrekking tot de overdracht (ver) koop van een onderneming:
Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen of die een bedrijf willen kopen, moeten de afspraken over de (ver) koop goed vastleggen.
Wat wordt er verkocht? Welke personeel gaat mee? Welke (omzet) garanties worden gegeven?
Moet de verkopende partij aan een non-concurrentiebeding worden gehouden?
Wij kunnen voor u waterdichte overeenkomsten opstellen of reeds door anderen (accountant)
opgestelde overeenkomsten voor u beoordelen.

– Koopovereenkomsten:
Het komt regelmatig voor dat de koper en verkoper discussie hebben over de koop.
Wat moet u bijvoorbeeld doen als de verkoper afziet van de koop? Kunt u hem dan dwingen om alsnog te leveren of bent u aangewezen op het vorderen
van een schadevergoeding? En wat moet u bijvoorbeeld doen als u iets gekocht heeft wat niet aan de overeenkomst beantwoordt?
Kunt u het gekochte dan teruggeven of moet u dan genoegen nemen met wat u gekocht heeft?
Dit soort vragen en andere vragen met betrekking tot de koopovereenkomst kunnen wij samen met u oplossen.

– Samenwerkingsovereenkomsten:
Ondernemingen of zelfstandigen die met elkaar samenwerken, doen er verstandig aan de afspraken in een
samenwerkingsovereenkomst vast te leggen.
Als een dergelijke overeenkomst al bestaat, kunnen er discussies ontstaan over de uitleg van de afspraken.
Wij kunnen u adviseren over dergelijke contracten of deze contracten voor u opstellen.

– Contracten voor ZZP-ers:
Met ingang van 1 mei 2016 komt de zogenaamde VAR-verklaring te vervallen.
Daarvoor in de plaats wordt van de ZZP-er en de opdrachtgever verwacht dat zij een overeenkomst aangaan waarbij zij
onder andere verklaren dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid, dit om te voorkomen dat een ZZP-er plots
werkzaam is op basis van een arbeidsovereenkomst met alle gevolgen van dien.

– Algemene voorwaarden:
Vrijwel alle bedrijven maken gebruik van algemene voorwaarden. Voldoen uw algemene voorwaarden nog aan de wensen van uw bedrijf en aan de wet? Wat als de partij waarmee u contracteert ook algemene voorwaarden hanteert? Welke zijn dan geldig? Wij kunnen uw algemene voorwaarden toetsen, aanpassen of opstellen.

Overige contractuele vragen en geschillen:
Wij kunnen u ook adviseren over andere vragen die u heeft over uw contract(en). Voor uw bedrijf kunnen wij naast bovenstaande alle benodigde vennootschapsrechtelijke en commerciële contracten (overeenkomst van opdracht, managementovereenkomst, franchise- en distributieovereenkomst) opstellen, beoordelen of aanpassen.
Ook kunnen wij u uiteraard advies verstrekken over beëindiging danwel opzegging van dergelijke overeenkomsten en een eventuele vordering uit hoofde van wanprestatie of schadevergoeding.
Ook adviseren wij u graag over de toepasselijkheid van Algemene Voorwaarden.